Expertisecentrum De Borg
Eikenpage 4, 3734 AC  Den Dolder

 +31 (0)30 2256405
 secretariaatdeborg@fivoor.nl 
Contact  -  Routebeschrijving

 

‘Ik wil weten hoe het met je gaat.’

Tijdens de landelijke dag van Kwaliteitsnetwerk De Borg gingen medewerkers en cliënten met elkaar in gesprek over wat goed gaat en wat beter kan in de verschillende Borg-instellingen. Het was de eerste keer dat cliënten actief gevraagd zijn om te komen en dat ze inbreng hadden tijdens deze landelijke dag. De cliënten vertelden tijdens het spiegelgesprek hun verhaal en schoven later ook aan bij het World Borg-café. Hier gingen medewerkers en clienten samen in gesprek over drie stellingen. Cliënten weten als geen ander waar we ons in kunnen verbeteren en waar we tevreden over mogen zijn. Het gezamenlijke gesprek ging o.a. over ‘Wat heb je nodig om een vakbekwame medewerker te zijn?’ en ‘Wat maakt je werk leuk?’ Iedereen was het erover eens dat de vele administratieve klussen niemand gelukkig maakt.

Client: ‘Soms zijn er drie medewerkers druk met de administratie. De deur zit dicht terwijl ik een vraag heb. Ik voel dan niet de ruimte om contact te maken en krijg het gevoel dat ik niet belangrijk genoeg ben.’

Meer tijd voor elkaar

Een oplossing kan zijn dat één persoon de administratie doet en de andere twee tijd hebben voor de cliënten. De vraag is: registreren we zoveel omdat we het onszelf opgelegd hebben of omdat het een wettelijke eis is? Dit is één van de punten waar het projectteam van kwaliteitsnetwerk De Borg mee aan de slag gaat. Is er een mogelijkheid tot het verminderen van de administratieve rompslomp zodat we meer tijd en aandacht kunnen besteden aan de cliënten? Meer tijd voor elkaar is uiteindelijk wat zowel de medewerkers als de cliënten blij maakt.

Kwaliteitsnetwerk De Borg

Kwaliteitsnetwerk De Borg is sinds 2015 actief. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van het door het EFP ontwikkelde kwaliteitssysteem waarbij professionals, met de cliënt als partner, het initiatief nemen om bij elkaar in de keuken te kijken. Dit doen we om samen het antwoord te formuleren op de volgende vragen: wat verstaan we onder kwaliteit? Wat is onze kracht (parel) en waar ligt onze uitdaging (oester)?

De aangesloten organisaties zijn: STEVIG (onderdeel van Dichterbij), Trajectum, Ipse de Bruggen en Fivoor.

Landelijk rapport ‘Leren van elkaar’

Op 1 juni verschijnt het landelijk rapport ‘Leren van elkaar’. Dit rapport geeft de stand van zaken weer over de kwaliteit van zorg die naar voren gekomen is met behulp van Kwaliteitsnetwerk De Borg binnen de deelnemende instellingen. Voor deze cyclus is gekozen om de focus tijdens de reviews te leggen op de klinische gesloten behandeling.

 

Logo deborg
Expertisecentrum De Borg
Eikenpage 4
3734 AC  Den Dolder
secretariaatdeborg@altrecht.nl
+31 (0)30 2256405